Je hebt er vast wel eens over gehoord: je hebt op social media te maken met een algoritme. Hoe dat werkt? Als TikTok merkt dat jij lang en vaak kijkt naar video's over sneakers, dan krijg je automatisch nog meer video's over sneakers te zien. Precies die sneakers die je zo graag wilt hebben. En als jouw favoriete influencer dan op Instagram en SnapChat ook nog zegt dat hij of zij die sneakers heeft gekocht en jou een kortingscode mag geven, dan is de kans groot dat je ze koopt. Maar als je hier het geld niet voor hebt, of door deze aankoop geld te kort komt voor de rest van de maand, dan heb je een probleem.
Jij bent de baas! Koop alleen iets als je er het geld voor hebt. Spaar ervoor of maak wat extra uren bij je bijbaan. Die nieuwe sneakers heb je echt niet direct nodig. Schulden zijn zo gemaakt, maar het kost moeite om er weer uit te komen. Zeker als je dat zelf moet oplossen.
Als een influencer enthousiast is over een product, bedenk dan het volgende: influencers verdienen geld door hun volgers dingen te laten zien. De producten die ze promoten, krijgen zij zelf vaak gratis en ze krijgen geld voor de reclame die ze ervoor maken. Dat is hun werk.
Twee van de drie jongeren die financiële influencers volgen, laten zich beïnvloeden door reclame over snel geld verdienen op social media. Dat blijkt uit onderzoek van Wijzer in Geldzaken, een initiatief van het ministerie van Financiën. Volgens Wijzer in Geldzaken is 30% van de jongeren wel eens in financiële problemen gekomen na het opvolgen van een advies van zo’n influencer. Trap er niet in! Voor geld moet je werken en dat kost tijd.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) zegt dat één op de vijf mensen extra kosten krijgt als zij online shoppen en kiezen voor achteraf betalen. Apps zoals Klarna of Riverty verdienen hier veel geld mee. Veel jongeren komen in de problemen door deze kosten.
Neem even 10 seconden voordat je iets koopt en vraag je af: